AETR

03. 05. 2008 | † 11. 12. 2010 | kód autora: x87
Dnes bych tu rád vysvětlil pojem AETR a co tato zkratka znamená a jaké povinnosti s toho jako pro mě řidiče profesionála vycházejí.
Takže AETR určuje práci řidičů profesionálů a jejich povinnosti. Tyto pravidla jsou platná pro celou Evropu. V některých státech jsou malé rozdíly které platí hlavně pro místní truckery. V některých státech je lepší dodržovat i jejich předpis. Pro mne jako řídiče z druhého státu platí celoevropský AETR.
Takže povinnosti které určuje vyhláška AETR.
1)Zařazení týdenní doby odpočinku: Týdenní doba odpočinku musí začít nejdéle po šesti 24hodinnových dnech. Denní doba řízení: Nejvíce 9 hodin . Ale 2x týdně se může prodloužit až na 10 hodin.
2)Přerušení doby řízení: Po maximálně 4 ½ hodinách je povinnost přerušit jízdu na minimální pauzu 45 minut.
Tato 45 minutová pauza se může rozdělit maximálně 2x. První část je minimálně 15 minut a druhá část je minimálně 30 minut.
3)Týdenní doba řízení (tj. v jednom kalendářním týdnu): za týden je maximální doba řízení nanejvýš 56 hodin. Maximálně se ale může prodloužit až na 60 hodin. A průměrná pracovní doba za 4 měsíce nesmí být vyšší než 48 hodin. (Z praxe jak můžu vědět že budu 4 měsíce v kuse jezdit, No nevím ale to se asi blbě odhaduje a navíc se to nedá dodržet).
4)Maximální doba řízení ve dvou na sobě navazujících týdnech: maximálně 90 hodin.
5)Povinnost zapisovat činnost: Počítá se i cesta z domova na firmu. I pobyt na firmě se počítá do pracovní činnosti, není to samotné řízení ale i třeba servis a podobně.
6)Činnosti: Při vykazování je důležité ji rozlišovat. Mimo to že jiná práce "patří do pracovní doby" a pohotovost " nepatří do pracovní doby".
7)Denní doba odpočinku: Řádná denní doba odpočinku je 11 hodin. Řádnou dobu odpočinku lze rozdělit na dvě části. První musí být minimálně 3 hodiny a druhá minimálně 9 hodin. Mezi dvěma týdenními dobami odpočinku lze maximálně 3x použít zkrácenou dobu odpočinku. Zkrácená doba odpočinku je kratší než řádná doba odpočinku, ale nejméně trvá 9 souvislých hodin.
8)Kde ve dvou týdnech po sobě následujících musí mít řidič dvě řádné, nebo jednu řádnou a jednu zkrácenou týdenní dobu odpočinku. ( dvě zkrácené týdenní doby odpočinku po sobě jsou zakázány).
9)Týdenní odpočinek ( od Pondělí 00:00 do Neděle 24:00): Řádná týdenní doba odpočinku je 45 hodin a může nahrazovat i jednu denní dobu odpočinku. Zkrácená doba odpočinku je méně než 45 hodin ale nesmí být míň než 24 hodin. Není důležité jestli řidič tráví volno v autě nebo doma. A to doba k vyrovnání zkrácené doby musí navazovat na jinou dobu odpočinku a to minimálně 9ti hodinovou pauzu.
10)Týdenní odpočinek v odstaveném autě vybaveném lehátkem: Zkrácený týdenní odpočinek je povolený.
11)Přerušení odpočinku na vlaku nebo trajektu: Řidič jedoucí vlakem nebo trajektem můžou pauzu přerušit 2x. Ale je podmínka lůžka. Přerušená pauza může mýt jízdu maximálně 1 hodinu "sjetí s trajektu a dojetí na vhodné parkoviště".
12)Co musí řídič doložit při kontrole: Záznamové kotouče nebo kartu řidiče. U záznamového kotouče musí mít řidič minimálně 21(bylo 15 koleček spět) koleček a taky vypsaný záznam o volnu nebo nemoci nebo dovolené. Ten počet se několikrát měnil takže mi to už docela uniká. U karty je záznam digitální takže nemusíte mít nic víc.
No to je k AETRu vše. Je toho spousta a to musí každý znát aby neměl později problémy s policijí. Pokuty jsou nemalé. A firmy nás občas nutí tyto předpisy porušit. To může mýt až následek vězení a podobně. Bohužel to odnese jen řidič a ne šéf. To je k AETRu vše.

Zobrazit další články tohoto autora

Další články z rubriky auto-moto

Související články

Copyright © 2008-2018 Hups.cz. Všechna práva vyhrazena.